Kropsteater – væg til væg
-
Generelle tilpasninger
Giv eleverne en makker, så de er to, der gør det samme. Nogle elever kan have gavn af bare at gå mellem de to vægge.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Lad eleven være fotograf eller instruktør eller publikum hele aktiviteten igennem, hvis det bliver for sårbart at spille en rolle. Lad eleven gemme sig bag en maske eller lign.
-
Bevægelsesudfordringer
Gør plads så det er muligt at komme forbi væggene/bruge ´scenen´ ved at køre eller kravle forbi. Tiltænk en rolle, hvor rollator/kørestol/krykke giver mening – eventuelt kan eleven i kørestol transportere noget.
-
Synsudfordringer
Lad eleven have en makker hele aktiviteten igennem. Afspil musik under aktiviteten til at guide bevægelserne og give en rytme. Lad eleven mærke på en anden elevs bevægelser. Giv verbale instrukser til eleven.
Kropsteater – væg til væg
Kategori: Dans og udtryk
Forberedelse: Skillevægge, store måtter el. lign. Inddel eleverne i grupper af 5-10 elever.
Aktiviteten:
Eleverne skal deles i grupper af 5 til 10 elever.
Stil skillevægge, måtter el. lign. op, så der dannes et hul på ca. 5 meter (se illustrationen).
Eleverne aftaler nu en koreografi i grupperne, som laves i hullet, når de bevæger sig fra den ene side til den anden.
Det kan være alt fra følelser til en historie, der vises. Brug både fart og slowmotion.
Progression/Variation:
Tænk progression ind i aktiviteten, så det først er små bevægelser som at kravle eller hoppe, før det bliver flere bevægelser sat sammen i små sekvenser. Angiv eventuelt nogle stikord til bevægelserne (fart, slowmotion, akrobatik, nede på gulvet osv.) Til sidst kan der tilføjes mimik eller udtryk til at fortælle en historie.
Tilføj eventuelt rekvisitter som masker, hatte eller parykker, som hjælper til at give eleverne en rolle og måske gør dem mere modige.