Alle fag
-
Rækkefølgen – matematik
Formål
Formålet med aktiviteten er, at lære matematiske størrelser og fænomener gennem bevægelsesaktivitet.
Tegn på læring
Eleverne oplever at opstille en række af tal og fysisk kunne
GÅ TIL ØVELSE
bevæge sig rundt i matematikken. -
1-2-3 – i fagene
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne gennem bevægelser repeterer eller øver fagligt indhold.
Tegn på læring
Eleverne bliver ikke forstyrret af at skulle koble bevægelsen med fagligt indhold, men de oplever derimod flow.
GÅ TIL ØVELSE -
Find din stol – i fagene
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne er aktive og bevæger sig rundt i lokalet samtidig med de får repeteret fagligt indhold og ser det visuelt.
Tegn på læring
Eleverne opmuntrer hinanden og lykkes med at finde den stol, der passer til deres kort.
GÅ TIL ØVELSE -
Yoga stræk
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne bruger stræk til at skabe indre ro og opleve nye former for kropsbevidsthed.
Tegn på læring
Eleverne strækker og bevæger sig som instrueret. De finder ro og bevidstheden rettes indad.
Energiniveau
Lav energi - stræk og indre ro.
GÅ TIL ØVELSE -
Træet slår rødder
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne retter opmærksomheden mod kroppen og dens placering i rummet. Eleverne oplever øget fokus på kropsbevidsthed og ro, som skaber ro op til læring.
Tegn på læring
Eleverne har rettet fokus mod dem selv og hinanden. De udviser tryghed og ro.
Energiniveau
Lav energi - opmærksomhed og fokus.
GÅ TIL ØVELSE -
Grænseleg
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne bruger stræk og styrke og derigennem retter opmærksomheden mod deres kroppe.
Tegn på læring
Eleverne mærker deres kroppe og er opmærksomme på hinanden.
Energiniveau
Mellem energi - stræk.
GÅ TIL ØVELSE -
Spejlet
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne imiterer hinanden og mister fornemmelsen af, hvem der bestemmer. Der skabes ro og nærvær i aktiviteten.
Tegn på læring
Eleverne retter opmærksomhed mod hinanden. Der opstår flow og man kan ikke se ude fra, hvem der fører bevægelserne.
Energiniveau
Lav energi - opmærksomhed og fokus.
GÅ TIL ØVELSE -
Massage historie
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne finder ro. De faste tryk på kroppen bruges som stresshåndtering og muskelafspænding
Tegn på læring
Eleverne går ind i sig selv og bliver rolige inden ny læring.
Energiniveau
Lav energi - opmærksomhed og fokus.
GÅ TIL ØVELSE -
Houdini
Formål
Formålet med aktiviteten er, at elever bruger deres opmærksomhed og sansning og derigennem bliver bevidste om deres omgivelser.
Tegn på læring
Eleverne i cirklen er rettede mod rummet og mærker, hvor deres kammerater er.
Energiniveau
Mellem energi - opmærksomhed og fokus.
GÅ TIL ØVELSE -
Tjeneren
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne får sved på panden, pulsen op og har det sjovt.
Tegn på læring
Eleverne er opmærksomme på hinanden og hjælper hinanden, mens de har det sjovt.
Energiniveau
Høj energi - koordination og puls.
GÅ TIL ØVELSE